28 februari 2007

Hoe zet je een weblog in als hoofdinstrument voor (buitenland)stage?

Door weblogs in te zetten als hoofdcommunicatiemiddel bij stage's wordt de communicatie tussen docentbegeleider en begeleider in instituut of bedrijf gestimuleerd.

Een weblog voor het noteren van ervaringen binnen stagebedrijven of instituten hebben voor meerdere partijen voordelen:
  • Student kan verslagen plaatsen op het weblog. Zowel de docentbegeleider als stagebegeleider kan dit document inzien en elkanders reactie lezen op het document. Kortom ook de communicatie tussen beide begeleiders zal toenemen.
  • Opdrachten zoals stagewerkplannen, opdrachten en eindverslagen kunnen als bijlage worden toegevoegd. Dit heeft als gevolg dat afstand geen invloed heeft op inleverdata. Daarnaast is met een weblog de stapel hardcopies nihil.
  • Geen honderden e-mail van studenten in een korte tijdsspan met producten.
  • Door het gebruik van een weblog hoeven bepaalde opdrachten niet puur tekstueel te zijn. Eerste indruk kan bijvoorbeeld ook een video opname zijn van de werkplek.
  • Audio/Visueel Materiaal kan ook gebruikt worden op terugkomdagen m.b.t. het presenteren van de ervaringen van studenten.
Daarnaast zijn er voordelen die niet direct te maken hebben met betrokkenen:
  • Een weblog voor een stageperiode kan gemakkelijk en gratis worden aangemaakt. (bijvoorbeeld blogspot/web-log.nl/punt.nl/etc)
  • Digitaal materiaal is ook gemakkelijk om te zetten naar materiaal voor een portfolio.
  • Stagebureau kan verwijzen naar de eerste indrukken van een student over een stageplaats. Zo kunnen studenten die daarna bij hetzelfde bedrijf of instituut willen solliciteren, lezen wat de ervaringen zin van een student zonder contact op te nemen met de desbetreffende student. Langzaamaan bouwt het stagebureau een verzameling ervaringen op van studenten over een stagebedrijf of instituut

Zie volledig artike op website digitale didactiek

23 februari 2007

Open Source Startpakketten

Op deze website staat een heel interessant startpakket over het aanmaken van herbruikbare leermaterialen d.m.v. exeLearning. Ook de informatie over het concept leereenheid is zeer helder geschreven. Een aanrader voor wie met herbruikbaar materiaal aan de slag wil. Wel even op de pagina naar beneden scrollen en klikken op de tekst die begint met download: om het startpakket zelf binnen te halen.

Daarenboven zijn er op dezelfde pagina ook interessante startpakketten te vinden over podcasting en videocasting.

15 februari 2007

Podcasten in het onderwijs


Op dinsdag 20 maart 2007 verzorgt Cindy De Smet onze volgende videoconferentie. Daarin zal ze het hebben over het gebruik van podcasting in het onderwijs. Als docente heeft zij hiermee heel wat ervaring.
Vind hier de volledige uitnodiging. Inschrijven voor deze videoconferentie is mogelijk via deze link. We kijken alvast uit naar je komst!

Betere schoolprestaties door inzet van ICT?

Het gebruik van ICT verhoogt de motivatie en schoolprestaties van leerlingen. Daarnaast helpt ICT leerlingen bij zelfstandig leren en samenwerking. ICT is effectief voor zowel goed presterende leerlingen als leerlingen die speciale ondersteuning nodig hebben.

Dit blijkt uit een analyse die European Schoolnet (EUN) heeft gedaan aan de hand van zeventien omvangrijke studies naar de impact van ICT in het onderwijs. De onderzoeken zijn tussen 2002-2006 uitgevoerd in verschillende Europese landen. Verder illustreren de onderzoeken dat voor positieve opbrengsten van ICT meer nodig is dan alleen de beschikbaarheid van technologische voorzieningen. Andere belangrijke randvoorwaarden zijn de kwaliteit en kwantiteit van ICT-gebruik.

European Schoolnet vertegenwoordigt de belangen van 26 ministeries van onderwijs in heel Europa. Een van de belangrijkste doelstellingen van het EUN is de stimulering van de introductie van nieuwe technologie├źn in het onderwijs.

Meer informatie over European Schoolnet:
http://www.eun.org/portal/index.htm

Van surfnet

14 februari 2007

Wat zegt u? Web 2.0?

Het ziet er leuk uit, het ziet er mooi uit maar wat is dat die web2.0? Je vindt hier geen definitie maar wel een interessante schets:

http://www.youtube.com/watch?v=6gmP4nk0EOE

09 februari 2007

edublogs.org in een nieuw jasje

De gratis blog leverancies www.edublogs.org zit nu ook in een nieuw jasje, via hun premium account bieden ze zelf controleerbare blogs aan op basis van Wordpress.

Alternatief voor Second Life?

Er is de laatste tijd nogal wat te doen rond Second Life, het massive multi-player online role playing game (MMORPG). Er bestaan echter ook alternatieven, zoals bijvoorbeeld There.Com.

08 februari 2007

Hergebruik van leermaterialen


Op donderdag 14 december 2006 vond de videoconferentie over hergebruik van leermaterialen plaats. Deze werd verzorgd door Dr. Allard Strijker (Universiteit Twente - NL)


Je kan deze uiteenzetting hier herbekijken.

Voor de mensen die problemen willen vermijden alvast 3 voorbereidende stappen:



  1. Tijdens het eerste kwartier van deze streaming video gebeurt er niets. Het is ons niet gelukt om dit weg te knippen je kan dus beter eerst doorspoelen om zo bij het begin van de conferentie te komen. De eigenlijke uiteenzetting van dhr. Strijker duurt 45 minuten, daarna volgen nog 15 minuten vragenronde.

  2. Wie gebruik maakt van Windows Media Player, klik eerst eens hier en installeer alvast de extra codec voor streaming video;

  3. Wie gebruik maakt van Apple Quicktime en geen verbinding kan krijgen, pas de transportinstellingen aan (via geavanceerd) zodat enkel via HTTP poort 80 verbonden wordt.

Vaarwel Nicole, welkom Jean-Claude


We danken Nicole Viaene voor haar jarenlange inzet voor het Impulscentrum en wensen haar veel vreugde en succes in haar nieuwe taak als departementshoofd.
Meteen mogen we Jean Claude Callens als vervanger van Nicole verwelkomen in ons team.

6.000.000 radio stations in Flanders!


Prof. Erik Duval bracht een interessante uiteenzetting over de toekomst van de radio op een studiedag van de VRT. Interessant ook wat betreft implicaties voor ons (hoger) onderwijs.

Bekijk de weblog van Erik Duval.