24 april 2007

Praktijkverhaal: een wiki als instrument voor groepswerk in het hoger onderwijs

Gratis informatiesessie via videoconferentie
Prof. Dagmar Vandebosch en Emmelie Houzet (KULeuven Campus Kortrijk)

Inhoud

De wiki-technologie, vooral bekend van de vrije internetencyclopedie Wikipedia, kan ook op een interessante manier gebruikt worden in het onderwijs. In het eerste deel van deze infosessie wordt uitgelegd wat wiki is en welke mogelijkheden en voordelen de technologie biedt in het hoger onderwijs. Daarna wordt het Columbus-project toegelicht, als voorbeeld van het gebruik van wiki in het bacheloronderwijs. Binnen dit project in de 1e Bachelor Taal- en Letterkunde: Spaans wordt wiki aangewend zowel door de docent (de cursus wordt aangeboden in wiki formaat) - als door de studenten (groepswerk in wiki).

Praktisch

Op vrijdag 11 mei 2007 van 12.45 tot 13.45 uur

De sprekers geven hun uiteenzetting in Kortrijk. De uiteenzetting wordt simultaan met videoconferentie in de verschillende instellingen uitgezonden.

De uiteenzetting zal ook live te volgen zijn via het internet. Je kan dus thuis of op kantoor participeren. Wil je via deze weg de uiteenzetting volgen, schrijf je dan in voor de locatie ‘streaming video’. Daarna ontvang je alle praktische informatie.

Meer info:

http://www.impulscentrum.be/static/videoconferenties/2007-05-11_Videoconferentie_WIKI.pdf

Graag inschrijven via

http://www.impulscentrum.be/inschrijven

22 april 2007

Gratis zelfstudiemateriaal?

Gratis cursussen, zonder verplichtingen, het klinkt te mooi om waar te zijn. Begin december ging het initiatief van de Open Universiteit om gratis zelfstudiemateriaal aan te bieden via internet van start. Meer info over dit initiatief en de cursussen vind je op http://www.opener.ou.nl/.

Twitteren...een nieuwe hype?

Een nieuwe ‘hype’ heet Twitteren, hoewel...het valt nog te bezien of dit nieuwe ‘web 2.0 tooltje’ een echte hype wordt. Twitter wordt als een microblog omschreven; het is immers een mini-weblog die uit kleine berichten bestaat (max. 140 tekens)... Een soort verzameling van kattebelletjes, waarin je aangeeft waar je op dat moment mee bezig bent; waar je naartoe gaat e.d. Toepassingen in het onderwijs? Misschien om aan de klasgenoten aan te geven welk hoofdstuk van een cursus op dat moment wordt ingestudeerd. Als voorbeeld, de ‘twitter’ van Wilfried Rubens: http://twitter.com/wrubens

17 april 2007

Abonneren op interessante RSS feeds

Naar aanleiding van de Tip van de Maand Maart 2007 enkele interessante RSS-adressen om een abonnement op te nemen:

http://www.gorissen.info/Pierre/xml-rss2-full.php
Berichten van Pierre Gorissen, voor velen een echte goeroe op het gebied van Web 2.0.

http://cd.kahosl.be/doo/projecten/rss/?doo-prof
Een overzicht van allerhande studiedagen, navormingen, opleidingen, enz... die we vernemen op basis van onze contacten tijdens vergaderingen.

http://www.edublogs.be/wp-rss2.php
Een hele resem autuers werken samen aan artikels gericht op het gebruik van ICT in onderwijs.

Ken je zelf ook nog interessante RSS-feeds, geef maar door via de reacties...

10 april 2007

Studiedag Expertisecentrum Afstandsleren

Op 20 april 2007 organiseert het Expertisecentrum Afstandsleren een studienamiddag. Deze studiedag richt zich naar iedereen die van veraf of dichtbij bezig is met de organisatie en de implementatie van Afstandsleren.

De Studiedag richt zich op vier thematische uitdagingen.

  • Social Software in het Hoger Onderwijs
  • Spelend Leren in virtuele werelden
  • Digitale didactiek
  • virtuele internationalisering

Het programma van de studiedag ziet er als volgt uit:

12u00: Onthaal (broodje verkrijgbaar in campusbar)
13u00: Welkom door departementshoofd KATHO-Tielt; mevr. Patricia Waerniers
13u05: Inleiding dagthema en de structuur van de sessies; dagvoorzitter: dhr. Jean Claude Callens
13u10: Situering expertisecentrum, directeur Dienst Kwaliteit & Onderwijs KATHO, dhr. Paul Crevits
13u25: Keynote: ‘Evidence based kijken naar leren met ICT’, Prof. Dr. Martin Valcke (Univ. Gent) 14u15: Moderator debat: dhr. Tom Wambeke
14u30: Thematische sessies
16u15: Afsluitende keynote door algemeen directeur KATHO, dhr. Eric Halsberghe
16u35: Slot: dhr. Jean Claude Callens
16u40: Receptie

Voor Inschrijvingen kun je hier terecht:

Ga naar de Inschrijfmodule

Voor meer informatie over de studienamiddag kun je terecht in de folders:

folder 2 Studienamiddag Expertisecentrum Afstandsleren (programma folder)
folder Studienamiddag Expertisecentrum Afstandsleren (algemene folder)

Uitwisselingsnamiddag electronisch Portfolio - Associatie K.U.Leuven

Deze studiedag kadert in de werking van de Associatiewerkgroep 'onderwijskundige aspecten van digitaal leren'.
Vrijwel elke instelling beschikt over de technologie om te werken met digitale portfolio's, maar veel opleidingen en lesgevers hebben vragen hoe een portfolio het leren kan aansturen en hoe een portfolio kan of moet begeleid worden. De werkgroep 'onderwijskundige aspecten van digitaal leren' wil daarom een bijeenkomst organiseren waarop lesgevers en ondersteunende diensten op een snelle manier een grote variƫteit aan mogelijkheden kunnen bekijken.
In de plenaire sessie wordt het concept ePF vanuit verschillende invalshoeken gekaderd, om nadien de good practices te kunnen plaatsen.
We voorzien 7 verschillende casussen die elk een andere invulling geven rond de ePF

Meer info.