27 juni 2007

EDEN 2007

Van 13-16 juni vond in Napels het 15de EDEN congres plaats.
De werktitel van dit congres was: new learning 2.0?
Opnieuw was er groot aanbod van workshops/keynotes. (meer dan 200!)
Het programma kan je hier bekijken.
O.m. op edublogs.be kan je verschillende impressies nalezen, zie
http://www.edublogs.be/
Verder viel het ons op dat er een vrij grote aanwezigheid was vanuit Vlaanderen.
Zegt dit iets over een groeiende belangstelling voor e-learning?

onderwijsresearchdagen 2007

De onderwijsresearchdagen 2007 gingen door in Groningen. Dit van 6 tot 8 juni.
Voor het programma of voor het downloaden van key-notes of full-papers klik je hier.
Eén van de sessies die we konden bijwonen ging over de kloof tusen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. Meer info vind je op deze link. Wanneer je daarna doorklik op achtergrondinformatie, kan je een overzichtstudie downloaden. (Auteurs: Broekkamp, H., & Van Hout-Wolters, B.H.A.)

20 juni 2007

Auteursrechten en Toledo

In april 2006 verzorgde Melanie Carly een videoconferentie voor het Impulscentrum rond Auteursrechten en Onderwijsplatformen. In juni 2007 beantwoordde Prof. Janssens (eveneens van het CIR K.U. Leuven) enkele vragen omtrent auteursrechten en Toledo. Op de website van het CIR staat een interessant artikel over Auteursrecht in de academische context. In de Toledo handleiding (docbook) zitten eveneens tips voor docenten omtrent auteursrecht en Toledo. En dit alles vindt u nu terug in één overzichtelijk geheel.

14 juni 2007

ICT in Onderwijs: mag ik enkele voorbeelden?

In mijn zoektocht op het internet kwam ik op een interessante onderdeel op de website van de Universiteit van Amsterdam: hun projecten van de Informatiseringscentrum.

Interessant aan dit overzicht vond ik allereerst hun rubricering in
  • ICT projecten (zelf noemen ze het Concern Informatiesystemen)
    (zoals bijvoorbeeld SAP-projecten of Studiegids-projecten),
  • ICT in Onderwijs projecten (ICTO)
    (een hele waslijst, maar daarover hieronder meer)
  • een ontwikkeling van nieuwe ICT-Diensten
    (waar ik nu niet onmiddellijk verder naar gekeken heb).
Ik klikte even door op ICT in Onderwijs projecten en meteen sprongen hun prioriteiten in het oog:
Nu ging mijn interesse verder uit naar de Grassroot-projecten. Dit bevat een reeks van 40 project-resultaten met per resultaat een korte omschrijving van het project en een antwoord op 5 evaluatievragen:
  1. Wat vindt u zelf een succesfactor in de uitgevoerde Grassroots?
  2. Wat kan er nog worden verbeterd?
  3. In hoeverre heeft ICT toegevoegde waarde gehad waarvoor u het ingezet heeft?
  4. Wat vinden studenten van het product?
  5. Welke twee tips kunt u geven?
Deze resultaten gaven mij alvast een duidelijk beeld van waar anderen zoal aan denken als het gaat om ICT in onderwijs, misschien kunnen ze ook voor u inspiratie opleveren.

De snelste weg naar de resultaten?
  • hier
    (10 resultaten onder de noemer docentondersteuning op maat)
  • hier
    (10 resultaten onder de noemer Video in en buiten de collegezalen)
  • hier
    (10 resultaten van de docenten Geschiedenis en Europese Studies)
  • hier
    (10 resultaten van Alternatieve werkvormen, leermateriaal en toetsvormen door middel van de inzet van ICT)
Bent u zelf ook al dergelijke interessante overzichten (met evaluatie) tegengekomen, plaatst u de link dan even in de commentaar van dit artikel?

Wist u trouwens dat het impulscentrum ook kleinschalige projecten kan ondersteunen? Lees hier...

12 juni 2007

KaHo Sint-Lieven proefproject in Second Life

Naar aanleiding van een project in onze Bachelor ICT werd in Second Life een gebouw opgericht. Het gebouw staat er, enkele interessante mogelijkheden (waaronder het beschikbaar stellen van een live videostream) werden uitgetest. Wie eens een kijkje wil nemen kan terecht (in second life) op http://slurl.com/secondlife/Jinx/173/31/59/.