30 november 2007

Kijk eens naar Second Life via YouTube

Op de weblog van edublogs.be gaf Ilse haar verslag van de Surf onderwijsdagen waar ook Virtuele werelden en Second life op het programma terug te vinden was. Daarin verwijst ze naar een video op YouTube die gebruikt werd tijdens één van de uiteenzettingen. Dacht ik meteen dat het misschien leuk was om voor diegenen die second life misschien nog niet zo goed kennen een selectie te maken van een viertal filmpjes die enkele mogelijkheden illustreren:

  • Heb je geen idee wat Second Life is, bekijk dan eerst even gewoon Second Life (Nederlands, 1.2 minuten). Niet meteen zooo spectaculair maar als intro kan het wel dienen.

  • Dan lijkt het me nuttig om eerst wat dieper in te gaan op wat er eigenlijk zo anders is. Aan de hand van Virtual Social Worlds and the Future of Learning (Engels, 9.42 minuten) worden 7 ervaringen (of hoe vertaal je Sensibilities?) gedemonstreerd die een virtuele ervaring net dat tikkeltje anders maken, maar de ervaring zelf is wel echt. Dat onderwijs ook nu weer een wereld van acroniemen is, wordt maar eens bevestigd bij de goed gevonden uitleg van FREEDOM.

  • Daarna komt de video die Ilse vermeld wel goed van pas Education in Second Life: Explore the Possibilities (Engels, 6 minuten), misschien in combinatie met Training simulations in Second Life (Engels, 5.33 minuten). Deze beide geven dan immers wat meer toegespitste voorbeelden toegespitst voor o.m. chemie, architectuur, verkoop, enz...


Alles bij elkaar goed voor een klein halfuurtje YouTube-kijken. Misschien dat daar nog net een gaatje voor te vinden is.

28 november 2007

Wijzigingen op websites volgen zonder ze te bezoeken...

Herinnert u zich nog onze tip van de maand over "Hoe kan ik me abonneren op de website van het impulscentrum?". RSS is één manier om dat te doen. Maar niet alle websites bieden een RSS-feed aan. Gelukkig bestaat er zoiets als http://www.feedwhip.com/. U geeft de link in van een webpagina, klikt op Whip this web page en klaar is kees. U kan zich nu wel abonneren op een RSS-feed (die elke wijziging weergeeft) of via e-mail (waardoor u telkens bij een wijziging aan de pagina een e-mail ontvangt). Simpel toch?

Voorbeeld van een video

Het moet niet al kommer en kwel zijn... tijdens de voorbereidingen van een presentatie over ICT-beleid stootte ik toevallig op een korte videoopname van de allereerste IT professional aan het werk... creativiteit, video én wie weet voor sommigen wel inspiratie voor een kritische reflectie :-)

20 november 2007

Al eens aan video gedacht?

De nieuwste tip van de maand Al eens gedacht aan video? belicht heel bondig het verschil tussen digitale video, streaming video en videoconferentie. Heel bondig, want via de weblog zullen we zeker nog aanvullingen maken.

Opnames Discussiefora in Toledo

De tijd gaat snel... wie niet kon deelnemen en nog geen tijd heeft gehad, kan misschien nu nog eens kijken naar de opnames van het videoseminarie Discussiefora in Toledo. Zeker de moeite waard!

19 november 2007

Shift happens

In de korte videopresentatie Did you know? worden enkele uitdagingen voor o.m. het onderwijs van morgen geschetst. De muziek geeft aan de presentatie een eigen dynamiek.
Zeker de moeite om dit eens te bekijken. De historiek van deze presentatie kan je nalezen op wikispaces.

13 november 2007

Een datum prikken?

Het zoeken van een gepaste datum en uur voor een vergadering is niet altijd even gemakkelijk. Er worden verdienstelijke maar arbeidsintensieve pogingen gedaan met het rondsturen van allerlei tabellen en invulschema's. Het samenbrengen van de gegevens van de betrokken personen blijft echter behoorlijk wat werk, de betrokkenen hebben gedurende de hele cyclus van vraag, antwoord en bevestiging geen zicht op mogelijke data (en dienen de beloofde periodes dus voor een langere tijd te blokkeren), iedereen dient verwittigd te worden over een definitieve datum,...

Er is echter een online instrument op het internet die dat heel wat makkelijker maakt. Surf maar eens naar www.datumprikker.nl .

Mijn ervaringen zijn alvast zeer positief.